Wat vinden kinderen van de plannen voor de Vrijplaats?

23
Beeld: Sanne Groen

.

Een aantal kinderen uit groep 8, groep 7, groep 4 en groep 3 vertellen over het werken in het atelier op hun school. De geïnterviewde kinderen zijn allemaal zeer enthousiast over het atelier: ”superleuk”. Interviewster, Ank Bredewold, vertelt over de plannen voor De Vrijplaats waar het atelier het hart van de school is en vraagt hoe ze dat zouden vinden. Ook dat lijkt hen “superleuk”.

.

Wat vind je leuk aan het atelier hier op school?

Daar kun je zelf bouwen wat je zelf wil. We maken mooie dingen. Dat soort piepschuim waar we nu mee werken is handig.

Het is gezellig.

Je kan hard werken.

 

Wat zou jij gaan doen in het atelier?

Ik wil bijvoorbeeld een autostoel uitvinden met een speciale bril en met een massageding. Ik wil van alles uitvinden, net alsof je detective gaat worden, of een stoel die kan vliegen. (meisje uit groep 4)

Werken aan opdrachten. (oudere kinderen)

 

Wil je opdrachten krijgen of wil je vrij werken in het atelier?

De leraar moet niet te veel helpen anders moet je het precies doen zoals hij, maar wel helpen als je het vraagt. Soms doen grote mensen iets voor je zonder dat je het vraagt, dan hebben zij het al voor je gedaan.

Het is handiger dat je zelf wat maakt, anders moet je dingen doen die je niet leuk vindt.

Ik wil graag iets leren van iemand die het goed kan.

Irritant als je opdrachten krijgt. Dan kan je niet zelf door werken.

Soms kan ik niks bedenken.

 

Leer je iets in het atelier?

Als je gaat bouwen helpt dat met rekenen in de klas. Door het “puzzelen“ met de stukken hout weet je wat er bij elkaar hoort en als je dan later gaat rekenen in de klas zie je het voor je. Dan weet je precies: drie rode blokken en als die vier blauwe er bij zijn dan heb ik zeven. En je leert meten en uitrekenen.

 

 

Michiel is erg geïnteresseerd in hoeveelheden, hij telt de houtjes die hij wil gebruiken om een toren te maken. Michiel: “1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ,8, (en weer terug) 9, 10, 11, 12, 13, 14” Pakt er steeds wat bij. Michiel: ”15 en 1 is 16, met 4 erbij is 20 blokken hout.” Hij gaat door tot 25 en is nog niet tevreden. Michiel: “hier 5 erbij is precies 30 blokken hout!”
Michiel is erg geïnteresseerd in hoeveelheden, hij telt de houtjes die hij wil gebruiken om een toren te maken.
Michiel: “1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ,8, (en weer terug) 9, 10, 11, 12, 13, 14”
Pakt er steeds wat bij.
Michiel: ”15 en 1 is 16, met 4 erbij is 20 blokken hout.”
Hij gaat door tot 25 en is nog niet tevreden.
Michiel: “hier 5 erbij is precies 30 blokken hout!”

Beeld en tekst: Floor Max

 

Je leert allerlei dingen die je nodig hebt in je leven, zoals hoe allerlei dingen werken. Dat water naar beneden stroomt en zo.

Ik zou als je in de klas iets leert over Napoleon daar iets over willen maken. Bijvoorbeeld hoe ze toen er uitzagen. En wapens uit die tijd. Anders ga ik misschien gewoon pistooltjes maken en daar heb je niks aan.

Ieder kind heeft zijn eigen manier van leren.

 

(In het algemeen zeggen de (oudere) kinderen dat je niet de hele dag in het atelier kan zijn omdat je dan “je rekenen niet afkrijgt” , maar dan komen ze zelf ook met oplossingen: dat je dan leert je tijd goed te verdelen, dat je harder gaat werken. Een van de kinderen van groep zeven stelt voor dat het atelier een naschoolse activiteit zou moeten zijn, maar daar protesteren de anderen hevig tegen: Nee, want dan hoort het niet meer bij wat je op school leert en je kunt dan in schooltijd niet in het atelier werken. )

.

Samen of alleen?

Je kunt in het atelier samen werken, dat is handig voor later.

Ik wil graag alleen werken want dan kan ik beter uitvinden.

Ik heb in mijn uppie een weegschaal gemaakt.

En samen een ding voor de limbodans en toen gingen andere kinderen dansen.

Er moet een regel zijn dat je niet het werk van een ander stuk mag maken.

 

Wat zou er gebeuren als je zelf mocht bepalen wanneer je naar het atelier ging?

Ik ben bang dat ik er dan de hele dag zou zitten en dan krijg ik bij voorbeeld rekenen niet af. En het wordt ook erg druk, want dan wil iedereen wel en dan kan je niet rustig werken.

Ik wil niet de hele dag naar het atelier, want ik houd ook van rekenen.

 

Moet er ook een muziek, drama of bewegingsatelier zijn?

Ja, want dan kan echt ieder kind doen wat hij wil, want sommige kinderen willen graag dansen of optreden. Ik niet, maar dan kan ik decors maken of zo.

Dat is wel handig, want dan wordt het niet zo druk in het atelier.

 

Waar moeten we op letten als we een atelier gaan inrichten?

Het atelier moet dicht bij de klas zijn, anders wordt je nat als je er door de regen naar toe moet lopen.

Ik wil niet een wedstrijd, of een beloning. Ik vind het niet leuk dat ze zeggen: “Wie het het mooiste heeft gemaakt krijgt iets”.

Heel veel kasten, want er moeten heel veel spulletjes zijn. Hout en zo. Schroefjes en gereedschap. En dan kan je zelf de dingen pakken die je nodig hebt. Als de meester het klaar legt is dat niet leuk want dan denk je dat je alleen maar dat mag gebruiken.

Veel plakband moet er zijn, dat is heel handig.

Er moet wel een volwassene zijn, want soms zijn er gevaarlijke apparaten, zoals zagen. En anders wordt het een rommeltje.

Je moet ook je werk kunnen presenteren. Dat er een tentoonstelling komt voor de ouders of zo of dat je het aan een andere klas laat zien. Dat je er over kan vertellen. Dan weet je dat ze het goed vinden wat je hebt gedaan.

 

20
Beeld en tekst: Sanne Groen