Wie zijn wij?

Marike Hoekstra is onderzoeker/docent aan de AHK en beeldend kunstenaar. Zij doet promotieonderzoek naar de implicaties van de kunstenaardocent voor de pedagogische praktijk. Eerder deed zij onderzoek naar atelierprojecten met jonge kinderen en naar vernieuwing van het beeldend onderwijs. Marike neemt bij De Vrijplaats verantwoordelijkheid voor de organisatie van het atelier als meewerkend hoofd atelier en zal bovendien verantwoordelijk zijn voor De Vrijplaats als opleidingsschool. Binnen De Vrijplaats is zij verantwoordelijk voor onderzoek door docenten (actieonderzoek) en onderzoek door onderzoekers en studenten van de AHK en de UvA.

Website Marike en AHK

.

Hanneke Saaltink is groepsleerkracht in het primair onderwijs, ICCer en beeldend kunstenaar. Zij zet kunsteducatieve projecten op en ontwikkelde bij de AHK een nascholingscursus voor professionals in het basisonderwijs. Zij deed onderzoek naar de functie van taal tijdens het tekenen van jonge kinderen en blogt regelmatig over kunst en onderwijs. Binnen De Vrijplaats zal Hanneke als leerkracht een onderbouwgroep begeleiden, de werkplaats onderbouw (mede) vormgeven en de overleggen met KDV en middenbouwgroep coördineren.

Website Hanneke en blog

Taal en tekenen in ‘De wereld van het Jonge Kind’: Kijk, kijk, de wind gaat in het huis!

 

.

Ons schoolplan is mede tot stand gekomen met hulp van:

Ank Bredewold, Dominique Panhuijsen, Erica Pierik, Gert Geertsma, Folkert Haanstra, Jeroen van Huizen, Jippe Hoekstra, Maria Wüst, Marijke Wiederholt, Melissa Bremmer, Mirjam van Tilburg, Naïm Zijpveld, Nico Jansen, Noemi Beyer, Pieter Hettema, Rafael van Crimpen, Robert Klatser, Ron Geertsma, Tanja Kerkvliet, The New School Collective, en vele anderen…